Blog

Ελληνική παραδοσιακή διατροφή

Η ελληνική παραδοσιακή διατροφή αποτελεί έκφραση της ιστορίας και της πολιτισμικής κληρονομιάς των Ελλήνων.

Χαρακτηρίζεται από:

  • Υψηλή κατανάλωσηπροϊόντων φυτικής προέλευσης, όπως:
    • Φρούτα και λαχανικά, μεταξύ των οποίων σημαντική θέση κατέχουν τα χόρτα
    • Όσπρια
    • Αδρά επεξεργασμένα δημητριακά, συμπεριλαμβανομένου και του ψωμιού.
  • Μέτρια προς υψηλή κατανάλωση ψαριού και θαλασσινών, ανάλογα με την απόσταση από τη θάλασσα.
  • Μέτρια προς χαμηλή κατανάλωση:
    • Γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων
    • Πουλερικών
    • Αυγών
  • Χαμηλή κατανάλωση κόκκινου κρέατος και προϊόντων του (π.χ., αλλαντικών).
  • Χρήση ελαιόλαδου, το οποίο κατέχει κεντρική θέση στην παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή και αποτελεί την πρωταρχική πηγή προστιθέμενου ελαίου.
  • Καθημερινή, μέτρια,  κατανάλωση κρασιού μαζί με τα γεύματα.


Επιπλέον, η τακτική σωματική δραστηριότητα αποτελεί παραδοσιακά αναπόσπαστο κομμάτι του τρόπου ζωής των Ελλήνων.

Η ελληνική παραδοσιακή διατροφή σχετίζεται με ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία, οι οποίες φαίνεται ότι δεν οφείλονται στις ιδιότητες των μεμονωμένων της χαρακτηριστικών (των τροφίμων), αλλά στη συνολική τήρηση του προτύπου.

Τα πολλά και μεγάλα οφέλη της

Πιο συγκεκριμένα, η τήρηση όλων των χαρακτηριστικών της έχει βρεθεί ότι προλαμβάνει από χρόνια νοσήματα, όπως τα καρδιαγγειακά, ο σακχαρώδης διαβήτης και ο καρκίνος, ενώ έχει συσχετιστεί με αύξηση του προσδόκιμου ζωής και με μακροζωία.

Χαρακτηριστικό της ελληνικής παραδοσιακής διατροφής αποτελεί και η νηστεία, όπως αυτή καθορίζεται από την παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Νεότερα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι η τήρηση των κανόνων της νηστείας (αποφυγή κρέατος, γαλακτοκομικών προϊόντων και αυγών) στις περιόδους που προβλέπονται (συνολικά 180-200 ημέρες τον χρόνο), έχει ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία.

Συμβάλλει στη μείωση της χοληστερόλης του αίματος (κακή χοληστερόλη – LDL) και μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας.

Στις μέρες μας, ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει απομακρύνει σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού από το παραδοσιακό πρότυπο της ελληνικής διατροφής, το οποίο έχει αντικατασταθεί σε μεγάλο βαθμό από ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες και καθιστικό τρόπο ζωής.

Είναι αναγκαία η επανένταξή της στην καθημερινότητά μας

Δεδομένων των ευεργετικών επιδράσεων της ελληνικής παραδοσιακής διατροφής στη διατήρηση και προαγωγή της υγείας και της συμβατότητάς της με τις διατροφικές συνήθειες και την παράδοση των Ελλήνων, είναι αναγκαία η προστασία και η επανένταξή της στην καθημερινότητά μας.

Μία συμβουλή, ωστόσο, σε όσους θέλουν να εντάξουν την παραδοσιακή κουζίνα στη διατροφή τους: προσοχή στις μερίδες κατανάλωσης των παραδοσιακών φαγητών και γλυκών!

Η κουζίνα κάθε τόπου και κάθε εποχής είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες των ανθρώπων τους.  Οι πρόγονοί μας για παράδειγμα πριν και μετά το φαγητό έκαναν πολλή «γυμναστική» δουλεύοντας σκληρά στους κάμπους και στα βουνά μας.

Κλείνουμε με μια «ξεχασμένη» πληροφορία. Το 2010, η UNESCO έκανε δεκτό το από κοινού αίτημα Ελλάδας, Ιταλίας, Ισπανίας και Μαρόκου και συμπεριέλαβε τη Μεσογειακή Διατροφή, στον Κατάλογο της Άϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας.